dijous, 16 de juny del 2011

Els tallers confirmen els beneficis de la racionalització de compres en formats grans d’envàs en Olis de motor i en Pintures

En la recta final del projecte ECOTALLER per fomentar la reducció de residus d’envasos i productes als tallers de reparació i manteniment de vehicles, els resultats preliminars dels estudis associats a la campanya, en quantifiquen els avantatges i aplicabilitat.

TALLERS MECÀNICS

En tallers mecànics que realitzen canvi d’oli de motor, es destaquen dues raons en la decisió d’ús dels formats grans:
- Economia
- Espai disponible al taller

Ambdós conceptes constitueixen dos punts crítics en el negoci habitual del taller, que per tractar-se d’un mercat competitiu l’estalvi de costos és crucial, però també per l’espai de treball que necessita arribar a una solució de compromís entre el volum que ocupen els vehicles en reparació i el cost i superfície dels locals de treball sovint ubicats en zones urbanes de proximitat al client.

Un cop fet el canvi, el 100% dels entrevistats afirmen està satisfets amb la decisió i els avantatges que hi han trobat responen totalment a la seva idea inicial. No obstant, i amb l’experiència, comencen a reconèixer altres beneficis més directament relacionats amb la sostenibilitat.

TALLERS DE PINTURA

En els sistemes de pintura de vehicles, considerar per quin format d’envàs s’opta en cadascun dels components esdevé un exercici en cada compra degut a la complexitat dels components i a la variabilitat de les quantitats de productes requerides en cada moment.

A la fase tècnica inicial del present projecte, es va detectar que molts fabricants posen a l’abast components més transversals, de manera que un mateix catalitzador es pot usar per activar més d’un component. Aquesta versatilitat que els fabricants ja comencen a oferir permet als tallers estudiar amb més precisió la combinació de formats més rendible econòmicament i amb menys residus.

Se’n desprèn que els tints pràcticament s’utilitzen en envasos petits de 1 litre degut a l’amplíssima varietat de colors i tonalitats existents en el parc de vehicles, que fa inviable agrupar operacions que permetin l’ús d’envasos més grans.

Es pot pensar que, en aquest cas, l’elevada prioritat que la societat concedeix als aspectes estètics del vehicle compromet les actuacions per millorar-ne la sostenibilitat.

En l’altre extrem se situen els vernissos, on la major part del consum està passant efectivament a envasos de 5 litres que són els més grans que hi ha disponibles.

En la franja intermèdia, se situen els catalitzadors i els aparells / fons / imprimacions. Els components de les capes interiors dels sistemes de pintura, com són els de la categoria “aparell”, ofereixen més versatilitat atès que el factor estètic del color no és tant rellevant i els fabricants proporcionen colors neutres que no interfereixin amb la capa de color que s’hi ha d’aplicar al damunt. En aquest sentit, s’observa en el gràfic del Perfil de Consum, com els tallers presenten una tendència cap els envasos mitjans i grans (3 – 5 l).

És en aquestos components on els tallers poden tenir més marge de maniobra a l’hora de plantejar-ne un consum més racional dels formats i on es requerirà major incidència en el foment de la racionalització en cada compra.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada